Pravidlá potápania pod ľadom
Pravidlá potápania pod ľadom
a v studenej vode (pod 10 ° C)
Výstroj a technika:
• Suchý potápačský oblek, alebo na kratšie ponor kompletnú mokrý neoprén, min. 5mm
• Rukavice suché alebo mokré neoprénové trojprsté 6,5mm, alebo suché membránové s tepelnou vložkou, prípadne neoprénové min. 5mm
• Kvalitný kompenzátor vztlaku (žaket / krídlo). Pozor, pred použitím za mrazu dôsledne odstráň vodu z vrapovanéj hadice a náustkové komory po predchádzajúcom ponore, inak dofukovanie zamrzne! Plastové pracky a spony kompenzátorov môžu za mrazu praskať, vhodnejšie sú pracky a spony kovové
• Dve kompletné na sebe nezávislé automatiky určené výrobcom do studenej vody!
• Dobrú potápačskú buzolu s pamäťovým krúžkom a tabuľku, alebo wetnotes pre zápis azimutu návrate a komunikáciu pod vodou
• Potápačský počítač / hĺbkomer s dobrou batériou - za mrazu a v studenej vode sa znižuje kapacita batérií
• Plávajúce signálne lano (polypropylén) s minimálnym priemerom 5mm a pevnosti min. 3500N (cca 350kg), ALEBO kvalitný a vyskúšaný bubon sa preverenú kvalitnú vodiacu šnúru, najlepšie ø 2,5 -3 mm
• Ostrý nôž (rezač šnúry, kvalitné nožnice na šnúry alebo lanká)
• Najlepšie dvojventilový prístroj s dvoma nezávisle uzatvárateľnými ventilmi s vysušenými fľašami naplnený kvalitným dokonale suchým vzduchom / nitroxom
• Osobný bubienok (minireel) s cca 25m kvalitnej šnúry o priemere cca 1,5 - 2mm a dvojkarabinou
• Osobné úväzok cca 1,5m o priemere cca 5mm s karabínami na koncoch (vo vrecku)
• Záložná masku (vo vrecku)
• Termosku s horúcou vodou cca 40 ° C na rozmrazovanie výstroje (na brehu)
• Sekeru a pílu na ľad, (kaprovku - špeciálna na ľad - motorovú - na Ytong) vrták do ľadu
• Ak je to účelné: Svietidlá pod vodu, kompletný záložný prístroj s automatikou (stage), prístavné operácie slučky, ľadovcové skoby, stroboskop, silnejšie lano s uzlami pre uľahčenie vyliezaní z otvoru v ľade, gumové rukavice pre navádzača
Plánovanie ponoru pod ľad: VŽDY použite LANO, ALEBO VODIACU ŠNÚRU!
Potápanie pod ľadom patrí k najnebezpečnejším druhom potápania!
VEĽMI DÔLEŽITÉ JE ABSOLVOVAŤ KURZ POTÁPANIA pod ľadom!
Pri potápaní pod ľadom väčšinou nie je nutné, účelné, ani bezpečné plánovať odplávaniu mnohometrových vzdialenosťou od voľnej hladiny.
Starostlivo si dohodnite riešenie krízových situácií a vlastný plán ponoru!
Zásobu vzduchu (tlak) použite: 1/3 pre postup, 1/3 pre návra rezervu!t a 1/3 ako (Bezdekompresný ponor: počiatočný tlak 210 bar, 70 bar pre postup, 70 bar pre návrat, 70 bar rezerva - Pri 140 baroch návrat!)
Pri potápaní pod ľadom je najvhodnejšie potápanie vo dvojici - buddy team.
Otvor v ľade cca 2 x 2m - trojuholník, alebo štvorec. Pri väčšej vzdialenosti od hlavného otvoru je vhodné zhotoviť viac otvorov v predpokladanom smere ponore blízkosti brehu. Ak je sneh na ľade vyznač z rôznych smerov čiarami so stromčekovými šípkami smer k otvoru v ľade.
1. Použitie signálneho lana - nutný nácvik - vyšší stupeň bezpečnosti - vhodné pre ponory do cca 50 - 70 m od vstupného otvoru.
Vedúci potápač je naviazaný na signálne lano, ktoré neklesá na dno, vznáša sa, alebo mierne pláva (polypropylén) s minimálnym priemerom 5mm - druhý potápač je naviazaný cca 2 m úväzkom s karabínou k vedúcemu potápači. Vedúci potápač komunikuje s návodčím pomocou mierne napnutého lana dohodnutým signály. Koniec signálneho lana na povrchu je nutné bezpečne pripevniť (nie k autu, alebo iným pohyblivým predmetom!)
2. Použitie bubna s vodiacou šnúrou - nutný špeciálny výcvik !!! - vyšší stupeň rizika !!!
Koniec šnúry bezpečne pripevni na otvore v ľade (napríklad k ľadovcové skobe) a po niekoľkých metroch vykonaj pripevnenie ešte raz (na dne, alebo k ďalšej ľadovcovéj skobe) .
Vedoucí potápač postupuje s bubnom prvý a druhý potápač za ním sleduje trasu podľa šnúry. Šnúru je potrebné pravidelne vyväzovať po cca 15 - 20m. Za šnúru neťahaj, ani sa za ňu nepriťahujte! Pri návrate je vedúci ponoru s bubnom posledný a namotáva šnúru, potápač pred ním šnúru sleduje, uvoľňuje, prípadne odvažuje a udržuje ju mierne napnutú. Pri zlej viditeľnosti utvorí potápač okolo šnúry z prstov "O". Iba v prípade riešenia mimoriadnej situácie, alebo inej činnosti na mieste je vhodné cvaknúť karabínu osobného úväzku na šnúru.
Ponor pod ľadom
• Starostlivo si nastav a zapíš námer (azimut) buzoly pre orientáciu k návratu!
• Zapamätaj si orientačné body pre návrat (breh, stena, slnko, šípky na ľade ...)
• Automatiky i ostatné výstroj udržuj čo najdlhšie v teple a v suchu - mimo mráz
• Nenamáčajte vnútro hlavnej automatiky pred zanorením (automatiku vlož do úst nad hladinou pred zanorením), ak je to možné Nevyberajte zbytočne automatiku z úst pod vodou, aby sa nedostala voda do vnútra automatiky - dýchaj pomaly a pokojne
• Nepoužívaj "vzduchovú sprchu" pod vodou, ani nad vodou
• Ejektor na automatike nastav na mínus "-"
• Ak je to možné, pred ponorom nepoužívaj, ani neskúšaj automatiky a Inflator, ktoré sú premrznuté a dôsledne odstráň vodu s Inflátorová komory z minulého ponoru
• Pred zanorením sa navzájom dôkladne zoznámte s výstrojou a jej ovládaním pre prípad zamrznutia, alebo iné mim
Krízové situácie:
Pri vzniku akejkoľvek krízovej situácie vždy zahájte návrat!
• Zamrznutá automatika: upozorni buddyho a po výmene zamrznutej automatiky za záložné automatiku a začatie dýchanie si uzavri ventil zamrznutej automatiky, alebo daj pokyn buddymu k uzavretiu ventilu zamrznutej automatiky - po 3 - 5 minútach je možné skúsiť pomaly otvoriť ventil so zamrznutou automatikou (bez dýchania vo vode zamrznutá automatika väčšinou rozmrzne). Ak nie je možné uzavrieť zamrznutú automatiku, je vhodnejšie dýchať zo zamrznutej automatiky aj keď trvale uniká vzduch!
POZOR!
Uvedom si, že pri uzavretí zamŕzajúcej automatiky nebude možné dofukovať kompenzátor vztlaku, alebo oblek!
• Zamrznuté dofukovanie kompenzátora, alebo dofukovanie obleku: Rýchlo odpoj hadicu a kontroluj vztlak, po niekoľkých minútach hadice dofukovanie rozmrzne a je možné ju znova pripojiť. V prípade, že uniká vzduch z hadice dofukovanie aj po odpojení, upozorni Budha a uzavri si ventil automatiky sa zamrznutú hadicou dofukovanie, alebo daj pokyn buddymu k uzavretiu automatiky sa zamrznutú hadicou dofuku. Po 3 - 5 minútach je možné znova skúsiť pripojiť hadicu dofuku a pomaly otvoriť ventil automatiky sa zamrznutým dofukom.
• Strata vodiace šnúry: Pokojne a pomaly dýchaj a kontroluj vyváženie, pripevni koniec šnúry osobného bubienka v mieste straty, alebo koniec šnúry osobného bubienka pripevni k buddymu, ktorý musí zostať v pokoji na mieste a začni hľadať vodiacu šnúru v predpokladanej polohe pre návrat. Pre určenie smeru hľadanie použi námer v buzole a ďalšie orientačné body. Po úplnom vymotanie šnúry osobného bubienka drž šnúru mierne napnutú a pokračuj v segmentovom - kyvadlovom, alebo kruhovom hľadaní okolo ukotvenia, po nájdení šnúry bezpečne pripevni bubienok ku šnúre a vráť sa pre buddyho, respektíve pokračuj v návrate k vstupnému otvoru.Nad hlavou môžeš vidieť šípky k otvoru v ľade.
• Strata orientácia i šnúry: Pokojne a pomaly dýchaj a kontroluj vyváženie, pomaly vystúp bližšie pod ľad - použi buzolu a azimut pre návrat - orientujte sa podľa slnka - orientujte sa podľa brehu, alebo čiar so šípkami na ľade. U brehu sa môžeš pokúsiť prelomiť ľad, býva tam tenší - v prípade úplnej straty orientácie bez námeru kompasu, zostaň pod ľadom, pokojne a pomaly dýchaj a spusti pod seba šnúru osobného bubienka zaťaženú karabínou, pri kruhovom hľadaní záchranným potápačom budete videný, alebo sa tvoja šnúra zachytí šnúrou hľadajúceho potápača-ov. Za šera svieť na ľad. Môžeš presekať nožom dieru do ľadu, ktorú prostrčíš nejaký signálne predmet (ruku, bójku, šnorchel, nôž, svetlo ...) prosekání otvoru do ľadu 20cm trvá dobrým nožom (nie DIR nožíkom) asi 5 minút ... je potrebné pracovať v pokoji aby si sa neporezali ...
Signal lanom Lano drž mierne napnuté, aby si cítil pohyb potápačov
Signály je nutné dohodnúť pred zanorením POZOR môžu sa u rôznych potápačov líšiť!
Počet trhnutí:
1 x OK - V PORIADKU
2 x Povoľujte
3 x STOP - DRŽ
4 x ťahaj - DOBRE
6 x a viac POTREBUJEM POMOC - ZÁCHRANNÝ potápač DO VODY
Signály hmatom:
1 × OK
2 × vpred (dole)
3 × stop
4 × späť (hore) - signál k návratu
6 × a viac - nemám vzduch - óôá
3 × + 3 × som zamotaný do šnúry